Mire jó az oktatási reform? II.
Carpathia 2005.07.26. 13:57
Veszélyben a falusi iskolák? Járhat-e még gyermekünk faluban iskolába? Jó-e, ha a gyerekek nem buktathatók alsó tagozaton? Többek között erről kérdeztem Barna Tamás technika-számítástechnika szakos általános iskolai tanárt.
- Mondana néhány szót az általános iskolák mai helyzetéről?
- A rendszerváltozást követően Glatz Ferenc után csak egyre lejjebb süllyedt az oktatási miniszterek színvonala. Ez hatással volt a közoktatásra. A jelenlegi liberális vonulat szabadosságot ad szabadság helyett. A legtöbb iskola nem tud élni a szabadsággal, mert nincs meg az ismeretanyag. Az egész oktatáspolitika ellentmondásos, a többség egy-két mintát másol le.
- Mi a véleménye arról, hogy az alsó tagozatosokat nem lehet megbuktatni szülői beleegyezés nélkül?
- Ez az úgy nevezett svéd modell. Vannak diákok, akiknek hátrányos, mert nem tudja tartani a színvonalat. Ott ül az órán, de nem érti. Nem helyes, mert ez azt jelenti, hogy kora szerint nem érett. A szülő határozza meg a gyermek előmenetelét, nem a tanár, nem a szakmai szempontok. A tanár csak kérheti. A leggyengébbek mögött pedig ott vannak a szülők, akik nem biztos, hogy engedik megbuktatni a gyereket. Az osztályismétlés feltorlódik 5. osztályra. Mindenki, aki 4 év alatt megbukna, ekkor fog megbukni. Több gyenge lesz az osztályban. A jobbaktól vonják el az időt. Ez a modell nem természetes fejlődés eredménye. Nem illeszkedik a porosz alapra, melyen a magyar oktatási rendszer nyugszik. Néhány tantárgy tanítható ugyan csoportbontással, de ez sem elterjedt (idegen nyelv, informatika). Nem tud egymásra építeni két egymást követő kormányzat, mert az oktatási rendszert is átszövi a napi politika, és ez rossz hatással van a szakmára. A tanárok többsége jogkövető magatartást folytat, de a döntések többsége nincs előkészítve. Túlságosan beleszól a napi politika. Nem emlegetik a kanadai modellt. Magyarországon tömegesen képezik a tanárokat, míg Kanadában limitálják a képzendő tanárok létszámát. Ezáltal a jobbakból lehetnek csak tanárok.
- Felső tagozaton mennyivel másabb a helyzet?
- Kötelező tantárgy a mozgókép- és médiaismeret. Nyáron találta ki az Oktatási Minisztérium. Maga a szándék nem rossz, de június elején szóltak, hogy szeptembertől tanítani kell. Lehet erőltetni, biztos lesznek látszateredmények. De előkészítetlen volt. Ilyenkor nem hivatkoznak modellekre. Hasonlít a tervutasításos rendszerre. Kedden kihirdetjük, szerdán életbe lép.
- Mennyiben általánosíthatóak az eddig elhangzottak?
- Az iskolák helyzetét sokban befolyásolja, hogy milyen önkormányzathoz tartozik, mekkora a diáklétszám. De a falusi iskolákra általában jellemző. És még valami. AZ eddigi oktatási törvényt felülírta a költségvetési törvény. A fiskális szempontok előrébb vannak a szakmai szempontoknál. Vagy a pénzügyminiszter vezeti az oktatási tárcát is? Megszabták egy osztály minimális létszámát, de megemelték a költségvetési törvény következtében. A kisiskolák ellehetetlenülnek. Be kell társulniuk egy másik intézményhez. Ez körzetesítéshez vezet. Ennél még a Fidesz-kormány alatt is jobb volt az iskolák és a tanárok helyzete…
- Milyen kiutat lát ebből a helyzetből?
- Az oktatási tárca élére olyan személy kell, aki képes hosszabb távon gondolkodni, van elképzelése az oktatásról is és az országról is. És ezt el is tudja fogadtatni másokkal, a kormányzattal. Esetleges gazdaságélénkülésnél sem elég az oktatásba pénzt pumpálni. Ne rombolja le az egyik kormányzat azt, amit a másik felépített. Ez stabilitást adhat az iskoláknak. Egy településen a kisiskolák eltűnésével a település eljelentéktelenedik, majd el is tűnhet.
- Mi mondható el az oktatás szellemiségéről?
- Iskolán belül nem politizálunk, de a módszerekkel a tanár átadja a nézeteit valamilyen szinten. Jobbik esetben pozitív, rosszabbik esetben negatív példát mutat. A szabadosságot közvetíti az oktatás. Egy diáknak sok lehetősége van kibújni a felelősség alól. Nem nevel kötelességtudatra akkora mértékben az iskola. Túl szabadosnak tartom. Szélsőségesen liberálisnak. Kevés lehetősége van egy tanárnak arra, hogy egy diákot rászorítson a tanulásra. A kiút a tanárképzéssel függ össze. Nekem jó tanáraim voltak az egyetemen. Tudtak követelni, és nagyon humánusak voltak. De ez a fajta dömpingezés nem jó irányba hat. Le kellene csökkenteni a létszámot, hogy a legjobb minőség maradjon meg. Fontosnak tartanám a keresztyén gondolatok behozatalát a nevelésbe.
Dúró József
|