Harangzgs az egyetemeken
Janko1 2005.08.01. 20:29
Neknk, akik azzal foglalkozunk nap mint nap, hogy hogyan is lehetne jobb, szebb tenni vilgunkat, milyen mdszereket dolgozzunk ki s alkalmazzunk az let klnbz terletein, hogy az a trsadalom, amit felptnk, a lehet legjobb krnyezetet nyjtsa a boldogsgra s fejldsre vgy embereknek, nha meg kell llnunk egy pillanatra. Neknk, akik sokszor kls szemllknt vizsgljuk az let klnbz terleteinek egyes krdseit, nha meg kell kzdennk bels lmnyeinkkel is. Neknk, akik nha felkiltunk, mert veszlyt ltunk a vilg egy-egy folyamatban, akik felemeljk szavunkat, mert bajt ltunk az oktats, a mdia, a kultrarzs, a szellemi tpllkunk rzsnl, vagy ppen az let oly sok ms terletn, nha iszonyan meg kell kzdennk az lettel magval, amikor baljs gondolataink megvalsulst bellrl kell tlnnk.
Van nhny szerettem, aki idn rettsgizett. Az elmlt egy vben rszben, az oktats terlett vizsglva elemeznnk kellett az elmlt tizent v fejldsnek egyik cscspontjnak tekinthet angolszsz lineris kpzs, s a tbbszint rettsgi bevezetsnek lehetsges eredmnyeit. A magyar oktatspolitika ltal preferlt angolszsz rendszer tlmutat az ltalnos eurpai szabvnyokon. Legjobb plda erre Franciaorszg, ahol hatrozott tanrendben, ers szablyok szerint alaktottk ki az oktatsi rendszert, melynek eredmnyekpp az egyik legjobb, s legproblmamentesebb rendszernek tekinthet modell jtt ltre. Az angolszsz megolds legszebb pldja a sok-sok hamburgerzabl amerikai nebul, akik rettsgijket megkapvn ltalban mg azt sem tudjk megmondani, hol van Eurpa. A magyar liberlis oktatspolitika azonban mg ezen is tlmutat. Az elmlt vben rengetegszer kellett felhvni a figyelmet arra, hogy a ktszint rettsgi rendszere, annak rohamos, tmenet nlkli bevezetse, ill. az tgondolatlansga, lekezelse risi problmkat, koszt fog eredmnyezni.
Az a nhny szerettem tbb dologban megegyezik. Mindannyian kitnre rettsgiztek, felvteli trgyaikbl emelt szint vizsgt tettek. J, nem mindegyikknek van nyelvvizsgja, ez igaz. Felsfok meg vgkpp nem. Tbben indultak viszont tanulmnyi versenyeken. Ja, s mg egy aprsg. Mindannyian vgigtanultk az elmlt ngy vket. Mindez nem jrt nagy teherrel, csak azzal, hogy idejk gy elgg korltozott volt, nem nhibjukbl, hanem azrt, mert mertek lmodni. Van, aki j lehetsgekrl, van, aki tanulsrl, van, aki arrl, hogy adhasson. Mindannyian valamirl, amihez egyik lpcsfok lett volna az egyetem. Szeretteimnek van mg egy kzs tulajdonsga. Egyikket sem vettk fel sehova. Ebben a helyzetben, ltva a mltat s az eredmnyt, valahogy nem vagyok hajland elfogadni az oktatsi miniszter azon llspontjt, hogy minden rendben volt az rettsgivel, a felvteli pontokkal, s tkletesen megvalsult a hn htott mlyen tisztelt „eslyegyenlsg”. Hogyan tehetnm mindezt, amikor dknok, rektorok tiltakoznak a felvteli ponthatrok ellen, mert kevesebb dik jutott be gy az egyetemekre, mint ahny hely van (!); amikor valami miatt a felvettek mindssze 30%-a az, aki idn rettsgizett; amikor mg az Alkotmnybrsg is megllaptotta, hogy a ktszint rettsgi rendszere jogellenes! Nekem mr egy ideje elfogyott az erm arra, hogy pontosan tlssam a felvteli pontok szmtsi mdszert, de azt ltom, hogy a korbban rettsgizknek nagy elnyk volt, s azt is, hogy szeptembertl valami miatt resen fognak kongani az egyetemi padsorok!
Nem kell, hogy vezetink flrertsenek brmit is. Nem egyes emberekrl, rlad, rlam szl a trtnet, nem mi esnk ktsgbe, nem mi jutunk zskutcba az let tvesztjben. Hisz aki tlte a csalds s a dbbenet pillanatait, az tudja, hogy ez is csak egy jabb lloms, egy jabb esemny az let vgtelen tengerben. Aki lmodott, kzdtt, s tanult, az tudja, hogy tudsa soha nem veszhet el; s ami elvesz, arra taln soha nem is volt szksge. Mert aki lmodik, az mindig a vgeredmnyt ltja maga eltt, s nem a kaput; mert a kapu vltozhat, ma hvhatjk ilyen egyetemnek, holnap taln egy j bartnak fogjk hvni, a lnyeg, a cl soha nem vltozhat meg kls krlmnyek ltal. Mert az let lelke nem pillanatnyi vgyainkat szolglja; azt adja elnk, amire szksgnk van. S ltala, hossz tvon, gy lesznk valban tkletesebbek, s boldogok. Nem az lmod fiatalokrl szl a ktsgbeess fjdalma, mert k minden pillanatban el tudjk fogadni azt, amit az let eljk rak. A vszjelz harangok az ptkrl s a segtkrl szlnak, rlunk, akik trsadalmunkat nemesteni, s nem rombolni szeretnnk, rlunk, akik gyat terveznk a fejldni vgy gyermekeknek. Eme harang egyik kondulsa azt jelzi, ez a hozzlls, ez a korszellem hamis.
n annak idejn az orszg egyik legjobb gimnziumba jrtam, ahol nagyon felkszlt, j tanrok oktatst lvezhettem. Az egyik ilyen tanrom elkvetett egy hibt. Arra buzdtott minket, hogy szavazunk az MSZP-re, mert a tanrsgnak mr elege van a Fidesz liberlis oktats-politikjbl, amivel tnkreverik az orszgot. Szp gondolat volt tle. Azonban most nehogy valaki azt gondolja, hogy mr megint mindenrl a szocialistk meg a „kommunistk” tehetnek. A Fidesz felsoktatssal kapcsolatos elkpzelsei szinte semmiben nem klnbztek Magyar Blint terveitl. Hacsak abban nem, hogy a jelenlegi vezetsnek mg tbb rtelmes tlete van, mint annak idejn a Pokorni-flnek volt. Ami mr csak azrt is meglep, mert a minisztrium tancsadi ugyanazok voltak mindkt kormnyzs alatt. Nekem szerencsm volt, n mg pont elkerltem a NAT bevezetst. Akik nem kerltk el, azok meg azt hiszem egyre inkbb csak magukban bzhatnak. Meg taln bennnk.
Kbor Jnos
|