Politika s moralits
Jank 2007.03.03. 22:46
Az ember boldogsgra vgyik. Keresi. Minden ember ugyangy kutatja. Nincs olyan ember, aki a szenvedst keresi. Az emberi igazsgra s egyenlsgre vgyik, s ezek meg is illetik t, m ezt a tnyt csak azok ltjk be, akik emberbarti mdon lnek, akiket nem rontott meg se a hatalom, se a gazdagsg. Ahhoz, hogy kialakuljon ez az emberbarti motivci, hogy a mltnyossg, az egyenlsg s az igazsg egytt ltezzen, szksg van a trsadalmi krnyezet morlis szvtneknek ltrehozsra. Sokan aggodalmuknak adnak hangot, a mai vilg morlis alapjaiban meglv vkuum miatt, mert gy vlik, ppen az igazsg s az egyenlsg ltal jellemzett vilg legfontosabb alkoteleme hinyzik.
A teljes trsadalmi struktrnak nem kell tesni ezen a dinamikus metamorfzison, de a rendszer legfontosabb alkoteleme, a kzssg gondviselje, az ember knytelen lesz trtkelni sajt hozzllst, elveit s rtkrendszert, hogy a vltozs valban bekvetkezzen. A szkeptikusok megkrdjelezhetik a trsadalmi rendszer megvltoztathatsgnak lehetsgessgt, de vajon nem mi magunk vagyunk azok, akik megteremtjk krnyezetnket? Az ember maga teremtette sajt trsadalmi dilemmit, s ha ltezik olyan er, amely a vltozsokat idzheti el, az az ember birtokban van.
Az ember s a trsadalom fggsgi viszonyban van, mivel az ember, mint egyn s mint a trsadalom rsze sztvlaszthatatlan egysget kpez. A mltban tettek bizonyos ksrleteket a trsadalom betegsgeinek s dszfunkcionalitsnak megszntetsre, egy igazsgosabb s egyenlbb trsadalom felptse rdekben. Szervezetek jttek ltre, amelyek a szocilis problmk legyzsnek nemes cljt tztk ki maguk el. Az elhatrozs szp volt, a clok rtkesek voltak, m ezeket az alapveten j elkpzelseket sem sikerlt valra vltani az emberben meglv nzs miatt.
Ma az etikai s morlis princpiumukra sajnlatos mdon rvetl az nzs rnyka – ez klnsen a politikai kultra terletn rvnyes. Ltezik a gondolkodsnak egy olyan iskolja, amely erre figyelmezteti a moralistkat, mivel a politikbl hinyzik az etika s a morl. Ez rossz megkzelts, mivel az etiktlan politika nem az emberek, nem a trsadalom rdekben cselekszik, a morl nlkli let pedig az llatok szintjre sllyeszti az embereket. A politikai koncepci nem axiomatikusan „piszkos” – manapsg ezzel a jelzvel szoktk illetni a politikt. A politikai kultrnk eszkzei azok, amiket eltorztottak bizonyos idelok, amelyek gy kvntk elrni ns cljaikat. Ma a spiritulis letet l emberek hangot adnak aggodalmuknak, mert a politika vegylni kvn a vallssal. A vallsos emberek attl tartanak, hogy a politika veszlyezteti az etikt; szerintk a politika be fogja szennyezni a msklnben tiszta vallst. Ez a gondolatmenet egyszerre nz s ellentmondsos. Minden valls azrt ltezik, hogy szolglja s segtse az embert. Ha a valls klnvlik a politiktl, akkor elveszt egy olyan erteljes eszkzt, amellyel a trsadalom jltrt dolgozhatna. A valls s a politika hasznos kombincit kpezhet, jobbthat az emberek letn, de csak akkor, ha az elegy korrekt etikai szablyok szerint, minimlis nzssel mkdik.
A politikus vallsossgbl, a vallsos ember politizlsbl a trsadalomnak komoly elnyei szrmazhatnak. Abszurd felttelezs, hogy a vallsnak s a moralitsnak nincs helye a politikban, s a vallsos emberek, a moralits hvei jobban teszik, ha remeteknt visszavonulnak, httrbe hzdnak. Akik ezt hangoztatjk, azok nem ltjk jl az ember s a trsadalom viszonyt, a politika letnkben betlttt szerept. Az ers morlis etika ppgy ltfontossg a politikusok, mint a vallsos emberek szmra. Belthatatlan kvetkezmnyekkel jrhat, ha a hatalmat birtokl politikusok megfeledkeznek morlis alapelveikrl, meggyzddkrl. Teljesen mindegy, hogy hvk vagyunk, vagy hitet tagadk, istenben vagy a karmban hisznk, a morlis etika az a szablyrendszer, amelyet be kell tartanunk. Szksgnk van az olyan emberi rtkekre, mint az erklcs, az egyttrzs, az alzat. Ha felismerjk az ember gyengesgeit, megllapthatjuk, hogy ezekre az rtkekre csakis gy tehetnk szert, ha megfelel trsadalmi krnyezetben eltklt egyni erfesztseket tesznk. Ha ez sikerl, elrhetjk a vgs clt, egy sokkal emberibb vilg megteremtst. Az nfelismerst, az alzatot bell kell kifejleszteni. A vallsi s trsadalmi szervezetek funkcionlis fontossga ppen az, hogy hirdessk ezeket az rtkeket, komoly felelssget vllaljanak magukra, s minden megtegyenek a clok elrse rdekben. El kell felejteni az eltleteket, s a klnbz vallsoknak egytt kell dolgozniuk – nem csupn azrt, hogy az emberben kialakuljanak a felsorolt rtkek, hanem azrt is, hogy ltrejjjn a harmnia s a megrts atmoszfrja. A vilg mra sszezsugorodott, s figyelembe vve a hatrokat, megllapthatjuk, hogy egyetlen nemzet sem lhet elszigetelten. A sajt rdeknk az, hogy ltrehozzuk a szeretet, az igazsg, az egyenlsg vilgt, mert a moralitson alapul egyetemes felelssgtudat nlkl a puszta ltnk kerl komoly veszlybe.
Az ilyen vilg megteremtshez szksges kpessgeket mr a gyermekekben fejleszteni kell. Ez olyan alap, amely nlkl nem vrhatjuk el a nemzedknktl, vagy az j genercitl, hogy vgrehajtsa a vltozsokat. Ha van remny, az a jv nemzedkben ltezik, de ha a jelenben nem hajtunk vgre bizonyos vilgmret vltozsokat, nem alaktjuk t a meglv oktatsi rendszert, hiba vrunk brmit.
A morlis etikra alapul politikai kultra ltrejtte rdekben le kell zajlania egy dinamikus forradalomnak. Ezt a forradalmat az ersebb nemzetek tmogathatjk, mert a kisebb, gyengbb orszgok hiba is tennnek erfesztseket. Ha az ersebb nemzetek magukv teszik a morlis alapelveken alapul politikt, ha szintn foglalkozni kvnnak az emberisg jltvel, lassan kirajzoldik egy j svny, megteremtdik az r remny. Egy ilyen forradalom hatsosabb lesz, mint brmilyen ms trekvs, amelynek clja az igazsg s az egyenlsg megteremtse a vilgban.
Nagyon fontosnak tartom a morlis etikt, s arra krem a humanistkat, s azokat, akik osztjk aggodalmaimat s vlemnyemet, vegyenek rszt abban, hogy trsadalmunkat s vilgunkat egyttrzbb, igazsgosabb, az egyenlsget jobban felismer helly vltoztassuk.
Tenzin Gyaco
(a XIV. Dalai Lma, a negyven ve kommunista megszlls alatt lv 3 millis tibeti np szmzetsben l vezetje)
|