Eszmeisgnk
Janko1 2005.07.15. 16:20
A mai politikai s trsadalmi let egyik legnagyobb hinyossga a vals ideolgiai httr hinya. Mindennapi letnket irnyt szervezetek irnyadi nem az egyrtelm clkvets, hanem leginkbb pillanatnyi, szemlyes rdekek, s az az ideahttr, amit mindezek eltt a trsadalom fel nyilatkoztatnak, csupn rdekszlam, melyek mgtt lthatan nincs realits. Szomor s dbbenetes azt ltni, hogy ahol szocializmust hirdetnek, ott a gyakorlatban tksek uralkodnak, ahol nacionalizmust hirdetnek, ott a gyakorlatban idegen orszgba kldik katoninkat szolglni. Egsz korunkra jellemz az a vons, hogy a pontos fogalmakon nyugv trsadalmi-rendszer jellemvonsait megprbljk httrbe szortani. A kiszmthat s vals dntsekhez clokat szksges megfogalmazni, s ehhez a clhoz rtkrendet, majd e biztos rtkrendhez a klnbz problmk tekintetben megoldsokat. Pontosan meg kell hatrozni azt, hogy az ember clja, s gy ez ltal a nemzetpt rendszer clja is a boldogsg minl jobban val elrse egy mltsgteljes, tisztessges let ltal, ennek rdekben a szellemi, erklcsi, anyagi gyarapods, s az ehhez szksges rtkeink fejlesztse.
E clok elrshez szksges t meghatrozshoz tbb pillrre kell tmaszkodnunk, ezek kzl a kt legfontosabb, melyek az n. jobboldali gondolkodsmdot is deffiniltk mintegy 200 vvel ezeltt, a Krisztusi rtkrend, s a nemzetben gondolkods. Hangslyozni kell, hogy a jobboldali s baloldali rtkek sokat vltoztak s rszben ki is cserldtek a 200 v alatt a trsadalmi szerkezet megvltozsa miatt. Ennek oka lehet pldul, hogy az eredetileg baloldalra jellemz szocilis rzkenysget inkbb a mai jobboldali prtokban lehet felfedezni. ppen ezrt a mi gondolkodsunkat leginkbb az elbbi kt pillrrel lehet lerni, vagyis a Krisztusi rtkrenddel s a nemzetiessggel.
A Krisztusi tants legfbb ismrve, hogy a lelki rtkeket eltrbe helyezi az anyagi rtkekhez kpest. Sok-sok plda mutatja azt, hogy az anyagi jlt csaknem fggetlen az emberi boldogsgtl, hzassgtrsek, szomor gyermeksorsok, idegeskeds, flelem, ez jellemzi sokszor az amgy biztos jltben l embereket. Ugyanakkor szegnysgben l csaldok is lhetnek boldogsgban, ezt mutathatja minden mosolyuk. Az anyagi rtkek azrt szksgesek, hogy ltaluk biztos jvt teremthessnk magunknak, ne az anyagi meglhetsnkn kelljen minden pillanatban gondolkodnunk, de ennl tbb szksges az emberi boldogsghoz.
A Krisztusi tants s a Krisztusi lett azt mutatja, hogy kell hittel s alzattal brmilyen teljestmny elrhet abban az esetben, ha cljaink tisztk, vagyis olyan irnyba mutatnak, mely a tbbi ember szmra is kedvez hatssal van. Vagyis minden olyan kezdemnyezs pozitv visszacsatols sztnz ert kap, mely embertrsaink fejldst szolglja. Gondoljunk csak arra, hogy ha idegesek vagyunk, akkor az rragad krnyezetnkre is, s egsz napi csaldi vagy munkahelyi tevkenysg mehet tnkre, ellenben ha treksznk minden ernkkel arra, hogy ltszlagos teljestkpessgnket tlszrnyalva j tletekkel, mg jobb munkt vgezznk, akkor trsaink is j erre kapnak, s mi is j ert s boldogsgot kapunk.
A Krisztusi tants harmadik legfbb jellemzje az egyn s trsai, mai szval a trsadalom viszonyrl szl. Jzus azt tantotta, hogy valjban mindenki egy egszet alkot, ezrt a boldogsg is akkor rhet el, ha ezt figyelembe vesszk, vagyis minden embert gy szeretnk, minden ember javt ugyangy akarjuk, ahogy sajt magunkat, ahogy sajt magunkt is. Minden anynak s apnak ugyangy fj gyermeknek minden knnye, mint ha sajt magt rte volna fjdalom, s minden mosoly ugyangy ad boldogsgot, st mg jobban, mint ha sajt maga mosolyogna. Fontos hangslyozni, hogy Jzus nem azt mondta, hogy rajtunk kvl az egsz vilgot egybevve szeressk gy, mint ha sajt magunkat szeretnnk, hanem minden egyes msik embert gy, mint nmagunkat. Vagyis a trsadalom-egyn viszony idelis esetben korntsem egyenlen megosztott, azonban a gond abban van, hogy maga a trsadom sem fedi teljesen a tkletes, lelki vilgot. Krisztus tantsban ugyanis szerepel az abszoltum, vagyis az, hogy a klnbz tulajdonsgoknak van egy abszoltuma, amihez ltalban viszonythatjuk magunkat. E nlkl, mg sszehasonltst sem tudunk tenni llapot s llapot kztt, e nlkl pedig rendszert pteni felesleges. Ezen abszolt trsadalomban, melytl mint mondtuk elg messze llunk, az egyn szabadsga tkletesen megvalsul, s prosul a clknt kitztt boldogsggal. A Krisztusi tants szerint minden ember vele szletett joga az, hogy sajt maga vlaszthasson letutat, a boldogsgot azonban csak akkor rheti el, ha egy az elz bekezdsben meghatrozott mdon a trsai boldogsgt elsegt tetteket hajt vgre. Ebbl az is kvetkezik, hogy felesleges olyan trsadalomrt felldoznia magt az egynnek, mely nem a szellemi fejldsrt l, nem ad igaz boldogsgot, csak utpikat. Ellenben ha olyan trsadalomrt adja tudst s energijt az egyn, mely szellemi fejldst produkl, nmaga is boldog s szabad lesz. Olyan trsadalmat kell ptennk, ahol az egyn nmaga dnthet fejldsnek tjrl, de csakis olyan keretek kztt, ahol a trsadalom, s gy annak minden tagjnak eredeti cljai nem csorbulnak, annak szellemi, erklcsi rtkei megmaradnak, lehetsg szerint fejldnek.
Ehhez a krdskrhz tartozik gondolkodsmdunk msik pillre, a nemzeti gondolkods. Az ember ugyanis korltokkal rendelkezik, br ahogy ezt az elbb elmondtuk, ezeket tgthatja is. Az ember csupn mintegy 100-200 trsa pontos nevt s alakjt kpes egyszerre fejben tartani. Ahhoz, hogy az elbb elmondottak szerint minden trsunkkal szemben ugyangy viselkedhessnk, mint sajt magunkkal, elszr kzvetlen krnyezetnkben kell felpteni olyan egysgeket, melyekben ezt a szeretetet gyakorolhatjuk. Egyszerre gy szeretni az egsz vilg sszes embert, mint nmagunkat, s mindenkirl gy gondoskodni, mint sajt magunkrl, az ember korltai miatt lehetetlensg. Az elbb ltrehozott kis kzssgekbl kell jabb, nagyobb kzssget alkotnunk, s gy tovbb.. A trsadalom ilyen rtegzdsnek nagy pillrei, a csald, a nemzet, s a teljes vilg lelknek felfoghat Isten. Nem gondoskodhatunk a vilg egy adott emberrl gy, mint nmagunkrl, ha sajt, renk bzott nemzetnkrl nem tudunk gondoskodni, s arrl sem, ha sajt, renk bzott csaldunkrl nem tudunk gondoskodni, s arrl sem, ha sajt nmagunkkal nem vagyunk teljesen tisztban. A politika gyakorlatilag ezen egysgek kzl a nemzet gyeivel, annak szervezsvel foglalkozik. Ahogy minden ms egysget, gy kell a nemzetet is felfogni; nll mkdsre alkalmass tenni, sajt bels vilgt megteremteni, s a szilrd bels utn kapcsolatait meghatrozni a tbbi nemzettel. Ki kell emelni, hogy ez a pillr a nemzet, s nem az llam, vagy nem az orszg. A rtegzds meghatrozsbl kvetkezik, hogy az egyes pillrek szellemi vonatkozsban pillrek; vagyis a nemzetet a kzs szellemisg, a kultra fogja ssze, nem pedig a kzs trvnyek. A kzs trvnyeket a kzs szellemisg miatt kell megrni, nem pedig fordtva.
Eddig ltalnossgban szltunk a nemzetiessg fogalmrl. Van azonban nhny olyan szksges gondolat is, mely az adott specilis nemzetet illeti meg, jelen esetben bennnket, a Magyar Nemzetet. Minden nemzetnek meg kell tallnia azokat az egyedileg r jellemz clokat s tulajdonsgokat, melyekrt s melyek erstsrt ltt szentelnie kell. A Magyar Nemzet hagyomnyai szerint egy olyan nemzet, melynek feladata seink hite szerint a Jisten, s a Nagyboldogasszony, vagyis a llek, a szeretet Anyaistennek szolglata. Ezrt a Magyar Nemzet tagjainak vele szletett lehetsge, s ktelessge, hogy a lelki javakban megersdjn azrt, hogy ezeket az rtkeket ms nemzetek fejldsre fordtsa. Ennek gyakorlatt jl mutatja trtnelmnk; Honfoglals kori hres tantink, gygytink, vezreink, Nemzetnk vezet szerepe, Eurpt a kls hdtsoktl vd szerepnk, jogrendszert teremt vezetink, s hres tudsaink is ezt pldzzk. Jelenleg Haznkban jra az els lpsnl jrunk; meg kell tallnunk lelki rtkeinket, meg kell ersdnnk lelkileg, azrt, hogy szolglatunkat megfelelen el tudjuk ltni. Ehhez hagyomnyaink s nmagunk ismerete s terjesztse szksges a legjobban.
Trsadalmi berendezkedsnk akkor a legtkletesebb, ha minden ember, csald olyan letet teremthet magnak, amelyet szolglatai alapjn megrdemel. Sajnos az utbbi jnhny vszzadban a trsadalmi rtegzds, klnbz okoknl fogva felborult. Sok vszzadon t az nmagt jobboldalinak tart rendszerek halmaza valjban nem is kvette ezt az rtkelvet, hiszen sokan csupn szrmazsuk alapjn jutottak elnys helyzetbe, holott csaldjaik szellemisgt mr nem is rkltk, nem is vittk tovbb. Ma, Magyarorszgon specilis helyzetben van a trsadalmi rtegzds. A fent emltett termszetes rtegzds nem valsul meg, akr anyagi, akr szellemi rtelemben. Egy adott kszbrtk alatti havi jvedelem esetben lehet csupn termszetes szelekcirl beszlni, a felett az anyagi htteret az rklds, egy adott tkesszeg felhalmozsa teremtette meg. A legszegnyebb trsadalmi rtegeknek ugyanakkor eslye sincs arra, hogy sajt kpzsnek lehetsgt megteremtse. E problmk kikszblsre kell megbontani a fent emltett tkletes rendszert, s kell tketvonst tenni a az emltett kszbrtk feletti egynektl kiindulva az az alatti rtegek fel, valamint kiemelten azon szemlyek fel, akiket szegnysgk akadlyoz meg a fejldsben. Eslyegyenlsget kell teremteni az nemzet egynei kztt.
A fentiekben felvzolt gondolkodsmdunk letkpessgt s vezet szerept igazolja az emberi trtnelem; minden olyan kzssg elbb-utbb vlsgba kerlt, ahol az ember valdi rtkeinek ltezst ktsgbe vontk, s minden olyan nemzet gyarapodsnak indult, ahol az emberi rtkeknek megfelel, fenti gondolatmenetnkhz hasonl elmletet dolgoztak ki, ahol viszonyultak az let si trvnyeihez. A Magyar Nemzet is virgzott egszen addig, mg vezeti egyltaln emlkeztek ezen trvnyekre, s a nemzet cljaira. Nemzetnk ltnek s boldogsgnak kulcsa is abban van, hogy odafigyelnk-e egyltaln boldogsgunk valdi tnyezire, hogy felismerjk-e, minden rajtunk mlik, hogy kpesek vagyunk-e tenni egymsrt, s e tett s e felismers miatt jra hitnk s bszkesgnk lesz-e nmagunkban, egymsban. Hogy felismerjk-e, hogy se embertrsaink arct, sem a Nap fnyt nem tallhatjuk meg az t porban, csak akkor, ha fejnket felemeljk, s tesszk azt, ami a dolgunk, s alkotunk, minden csak rajtunk mlik.
Kbor Jnos
|